Specialkost - Ansökan (GAMMAL)

Denna e-tjänst har 3 steg
  • 1. Sökande
  • 2. Förhandsgranska
  • 3. Skicka in



Information

Detta är en e-tjänst för ansökan om specialkost och anpassade måltider i förskola och skola.

E-tjänsten gäller för alla barn/elever som har behov av specialkost och anpassade måltider i förskolan, grundskolan, grundsärskolan, gymnasieskolan eller gymnasiesärskolan.
E-tjänsten gäller även för pedagogisk personal som har behov av specialkost.

Vårdnadshavare ansöker för barn upp till 18 år. Myndig elev ansöker själv.

E-tjänsten är uppdaterad och anpassad utifrån de nya nationella rekommendationerna som Kost och Näring lanserade i februari 2020 

Rekommendationerna är antagna i styrdokumentet Måltidsriktlinjer för Munkedals kommun.

 

Kommunen erbjuder specialkost och anpassade måltider till de sökande som av någon anledning inte kan äta ordinarie måltiden.
Utbudet grundar sig på skollagens krav på näringsriktiga måltider och resurserna inom måltidsverksamheten.
Läs följande information innan ansökan fylls i: Informationsbrev – Specialkost/anpassad måltid läsåret 2021/2022 

 

Förutsättningar

För anmälan om specialkost behövs:

 

För ansökan om särskilda mat- och måltidsanpassningar behövs 

  • Ett intyg underskrivet av rektor som styrker att anpassningarna är nödvändiga för att eleven ska kunna klara sin skolgång eller vistelse på förskolan.
  • E-legitimation (bank-ID).

  

När du gör din anmälan är det bra att tänka på:

  • Att ny ansökan måste göras inför varje nytt läsår oavsett om behovet kvarstår eller ej. Observera att detta tidsintervall även gäller för förskolan.
    Ansökan som avser barn i förskolan behöver skickas in under perioden juni - augusti. 
  • Att specialkosten och de anpassade måltiderna skall avbeställas till måltidsverksamheten vid eventuell frånvaro.  
  • Att det är vårdnadshavare (eller myndighet) alternativt myndig elev som ansvarar för att informera berörda lärare om beviljad specialkost då detta inte sker med automatik.

 

 

Saknar du e-legitimation eller behöver hjälp med din ansökan?

Om du saknar e-legitimation eller behöver hjälp med din ansökan är du välkommen att kontakta Medborgarcentrum 0524–18 000.

 

 

Har du övriga frågor kopplade till specialkost och måltidsanpassningar?

Vid övriga frågor är du välkommen att kontakta måltidsavdelningen. Måltidschef Gunilla Martinsson 0524–181 19 eller måltidsutvecklare Johanna Bothén 0524-180 90. 


Behandling av personuppgifter

Vi behöver spara och behandla personuppgifter om dig, så som namn, adress, mobilnummer, personnummer, e-post och fastighetsadress. Syftet med en sådan behandling är för att kunna dokumentera din ansökan. Personuppgiftsansvarig är kommunstyrelsen. Läs mer om hur Munkedals kommun hanterar dina personuppgifter på munkedal.se

 

Information

Tillgänglig som PDF

Ladda ned